Asennetaan ja säädetään
Mieheltä paloi pinna tänä aamuna, oli kuin myrskyn merkki kun saavuin lääkäristä. Minulla taas kaikki toimi aamureissulla kuten pitikin, kun otin jonotusnumeron, kilahti toisessa kerroksessa numero jo valotauluun oman lääkärin oven yläpuolella. Meille sattui aivan loistava lääkäri kun muutimme tänne, kävin tohtorin luona rutiiniasioissa ja samalla sain hoidettua hoitajan kanssakin asiamme, aikaa meni noin vartti ja suunnistin tyytyväisin mielin kotiin.
Miestä ei naurattanut ihan yhtä paljon. Aamulla asentajat olivat jääneet laittamaan kotiimme ilmanlämpöpumppua, homman piti hoitua tunnissa, noh se ei ole hoitunut vieläkään, putkessa oli jotain häikkää ja miehet saapuvat huomenna asentamaan pumpun loppuun, toivottavasti. En nyt muista onko minkään masiinan ostaminen, asentaminen ja käytön aloitus sujunut helposti, tuskin. Kun ostat täällä jääkaapin tai ilmastointilaitteen, se toimitetaan kotiin paketissa. Sen jälkeen, merkistä riippuen, otat itse yhteyttä tai toimittaja ottaa, asennusfirmaan, joka saapuu paikalle hoitamaan asennuksen. Kuulostaa yksinkertaiselta? No ei se ole, joskus asentajat ovat niin kiireisiä ettei heitä saa paikalle kuin ensi viikolla, siinä se jääkaappi uutuuttaan hohtavana kiiltää nurkassa, kuinka helppoa olisi laittaa vain töpseli seinään. Ei kannata kokeilla sillä tällöin takuu ei tule voimaan. Monesti asentajat tulevat, ilmoittavat palaavansa aamulla puuttuvan osan kanssa, ja palaavat ehkä seuraavana iltana.
Aika kojeen toimituksen ja käyttöönoton välillä kuluu usein puhelimessa, kuten tänäkin aamuna. Miehen piti olla jo töissä kun hän vielä istui hikinen puhelin korvalla soittamassa myyntipisteeseen, huoltoon, sinne ja tänne. Myyntipisteestä pyydettiin soittamaan huoltoon, huollossa oli tietokonekatkos, joten eivät voineet antaa numeroita itse asentajille, sen jälkeen mies jonotti puhelimessa merkin aluepalveluun, josta lopulta yhdistettiin asentajien puhelinpalveluun, joka kirjasi ylös vihaisen toiveen, että asentajat saapuisivat aamulla tasan klo 09. Eiväthän he tietenkään saavu.
Kun muutimme tänne, olin ihmeissäni kun paikallisen puhelinlaitoksen mies soitteli minulle jo Ankaraan saaneensa puhelinlinjan siirtoilmoituksen ja kertoi olevansa oven takana, pahoittelin että olemme paikalla aikaisintaan seuraavana aamuna. Puhelinlinja asennettiinkin heti kun mies pääsi Izmiriin. Seuraavana päivänä saapuivat hälytysjärjestelmän asentajat, kummasteltiin kun järjestelmä ei ottanut yhteyttä keskukseen, asian piti järjestyä päivän aikana. Ei tietenkään järjestynyt. Myöskään puhelinlinja ei toiminut, eikä tällöin myöskään internet. Aika moneen tahoon otettiin yhteyttä kunnes lopulta selvisi, että hälytysjärjestelmän asentajat olivat töpeksineet ja yhdistäneet linjat väärin, samalla oli näpelöity puhelinlinja kiinni. Kaikki selvisi, linjat aukenivat mutta menihän siihen 4 päivää. Turkissa se on mitätön aika, siitä on turha valittaa.
Mies osti ennen muuttoa hipaisupuhelimen, tekisi mieli sanoa nyt että minähän sanoin, pysyttelisit mummomalleissa niin kuin minä, vielä kun niitä on tarjolla. Nyt on menossa puhelin nro 3, ensimmäinen pimeni samana päivänä, toinen viikossa joten jännitetään monta viikkoa kolmonen kestää. Viimeisessä vaihdossa vaihdettiin jo mallia, jospa se nyt kestäisi. Syynä surkea luuri, ei huolto mutta voisi sitäkin hieman potkia. Jokaisen luurin hajottua puhelin toimitetaan itse huoltoon, voit toki viedä sen liikkeeseen, mistä ne toimitetaan kuitenkin vain kerran viikossa eteenpäin, huollossa testaillaan ja ihmetellään ainakin noin pari viikkoa ja todetaan että rikki se on. Viimeisellä reissulla huoltoon mies sai itselleen vanhanmallisen puhelimen käyttöön, akku kesti puolitoista viikkoa ja toimi kuin unelma.
Pesukoneen kanssa meillä on ollut vesivahinko lähellä ja viimeinen vaihdettiin heti kun se todettiin rikkinäiseksi, jääkaapin kanssa säädettiin myös, sen jalkaa vaihdettiin etänä kun olimme Suomen lomalla ja taloa pitävä ystävämme soitteli ihmeissään jääkaapin jalka kädessä seisovan huoltomiehen tullessa ovelle, jalkaa olikin odoteltu pari kuukautta. Se ei muuten sopinut täydellisesti. Tietokoneen takia avattiin jo juttu oikeuteen kun aikamme olimme uutta konetta säilöneet huollossa enemmin kun kotona, lopulta asia sovittiin ja meitä lahjottiin uudella koneella.
Että semmosta. Kuinkas teillä, pistäkää paremmaksi jos pystytte. Katsotaan millä aikajanalla ilmanlämpöpumppu alkaa lämmittää vai tilantaanko lisää villasukkia. Unohdin muuten hellan, sen kaasuletku oli asennettu väärin aikoinaan.
Miestä ei naurattanut ihan yhtä paljon. Aamulla asentajat olivat jääneet laittamaan kotiimme ilmanlämpöpumppua, homman piti hoitua tunnissa, noh se ei ole hoitunut vieläkään, putkessa oli jotain häikkää ja miehet saapuvat huomenna asentamaan pumpun loppuun, toivottavasti. En nyt muista onko minkään masiinan ostaminen, asentaminen ja käytön aloitus sujunut helposti, tuskin. Kun ostat täällä jääkaapin tai ilmastointilaitteen, se toimitetaan kotiin paketissa. Sen jälkeen, merkistä riippuen, otat itse yhteyttä tai toimittaja ottaa, asennusfirmaan, joka saapuu paikalle hoitamaan asennuksen. Kuulostaa yksinkertaiselta? No ei se ole, joskus asentajat ovat niin kiireisiä ettei heitä saa paikalle kuin ensi viikolla, siinä se jääkaappi uutuuttaan hohtavana kiiltää nurkassa, kuinka helppoa olisi laittaa vain töpseli seinään. Ei kannata kokeilla sillä tällöin takuu ei tule voimaan. Monesti asentajat tulevat, ilmoittavat palaavansa aamulla puuttuvan osan kanssa, ja palaavat ehkä seuraavana iltana.
Aika kojeen toimituksen ja käyttöönoton välillä kuluu usein puhelimessa, kuten tänäkin aamuna. Miehen piti olla jo töissä kun hän vielä istui hikinen puhelin korvalla soittamassa myyntipisteeseen, huoltoon, sinne ja tänne. Myyntipisteestä pyydettiin soittamaan huoltoon, huollossa oli tietokonekatkos, joten eivät voineet antaa numeroita itse asentajille, sen jälkeen mies jonotti puhelimessa merkin aluepalveluun, josta lopulta yhdistettiin asentajien puhelinpalveluun, joka kirjasi ylös vihaisen toiveen, että asentajat saapuisivat aamulla tasan klo 09. Eiväthän he tietenkään saavu.
Kun muutimme tänne, olin ihmeissäni kun paikallisen puhelinlaitoksen mies soitteli minulle jo Ankaraan saaneensa puhelinlinjan siirtoilmoituksen ja kertoi olevansa oven takana, pahoittelin että olemme paikalla aikaisintaan seuraavana aamuna. Puhelinlinja asennettiinkin heti kun mies pääsi Izmiriin. Seuraavana päivänä saapuivat hälytysjärjestelmän asentajat, kummasteltiin kun järjestelmä ei ottanut yhteyttä keskukseen, asian piti järjestyä päivän aikana. Ei tietenkään järjestynyt. Myöskään puhelinlinja ei toiminut, eikä tällöin myöskään internet. Aika moneen tahoon otettiin yhteyttä kunnes lopulta selvisi, että hälytysjärjestelmän asentajat olivat töpeksineet ja yhdistäneet linjat väärin, samalla oli näpelöity puhelinlinja kiinni. Kaikki selvisi, linjat aukenivat mutta menihän siihen 4 päivää. Turkissa se on mitätön aika, siitä on turha valittaa.
Mies osti ennen muuttoa hipaisupuhelimen, tekisi mieli sanoa nyt että minähän sanoin, pysyttelisit mummomalleissa niin kuin minä, vielä kun niitä on tarjolla. Nyt on menossa puhelin nro 3, ensimmäinen pimeni samana päivänä, toinen viikossa joten jännitetään monta viikkoa kolmonen kestää. Viimeisessä vaihdossa vaihdettiin jo mallia, jospa se nyt kestäisi. Syynä surkea luuri, ei huolto mutta voisi sitäkin hieman potkia. Jokaisen luurin hajottua puhelin toimitetaan itse huoltoon, voit toki viedä sen liikkeeseen, mistä ne toimitetaan kuitenkin vain kerran viikossa eteenpäin, huollossa testaillaan ja ihmetellään ainakin noin pari viikkoa ja todetaan että rikki se on. Viimeisellä reissulla huoltoon mies sai itselleen vanhanmallisen puhelimen käyttöön, akku kesti puolitoista viikkoa ja toimi kuin unelma.
Pesukoneen kanssa meillä on ollut vesivahinko lähellä ja viimeinen vaihdettiin heti kun se todettiin rikkinäiseksi, jääkaapin kanssa säädettiin myös, sen jalkaa vaihdettiin etänä kun olimme Suomen lomalla ja taloa pitävä ystävämme soitteli ihmeissään jääkaapin jalka kädessä seisovan huoltomiehen tullessa ovelle, jalkaa olikin odoteltu pari kuukautta. Se ei muuten sopinut täydellisesti. Tietokoneen takia avattiin jo juttu oikeuteen kun aikamme olimme uutta konetta säilöneet huollossa enemmin kun kotona, lopulta asia sovittiin ja meitä lahjottiin uudella koneella.
Että semmosta. Kuinkas teillä, pistäkää paremmaksi jos pystytte. Katsotaan millä aikajanalla ilmanlämpöpumppu alkaa lämmittää vai tilantaanko lisää villasukkia. Unohdin muuten hellan, sen kaasuletku oli asennettu väärin aikoinaan.
No johan nyt... Mä en halua kuvitella kuinka kauan miehelläni kestää noiden asioiden hoito, se on aina peukalo keskellä kämmentä, kun on kyse elektronisista välineistä. Ei se tiedä edes mihin pitää soittaa.. eli siis kun ynnätään yhteen mieheni tietämättömyys ja Turkin odotteluajat, tuloksena on ikuisuus. Täytyypä alkaa harjoittamaan kärsivällisyyttä täällä Suomen päässä!
VastaaPoistaEsimerkkinä hän kävi nyt hakemassa 3G-liittymän puhelimeensa, mutta se ei jostain syystä toimi, joten mieheni päätteli että pitää ostaa uusi puhelin. En jotenkin usko, että puhelimessa on vika, tai mistäs sitä tietää... Itsehän käytän Googlea ennen kuin soitan mihinkään, aina on toiminut! Tämä samainen 3G-ongelma Suomessa hoitui puhelimen uudelleenkäynnistyksellä, mutta eihän se hönö minua usko, haha.
Mutta sinulle suosittelen villasukkien lisätilausta ;)
Onneksi noita villasukkia on useat varastossa, odotan rauhallisin mielin aamuisia asentajia :) Nyt taytyy kehua ainakin internetin asennusta, se hoituu yleensa todella nopeasti, olen ymmartanyt etta Suomessa saa joskus odotella, taalla kun on sita henkilökuntaa niin yleensa linjat aukeaa npeasti. Hmmm, mikahan siina hanen puhelimessaan on, sanoppa etta menee takaisin liikkeeseen ja pyytaa apua, kylla he neuvoo siella, tosiaan jos pitaa tehda vaikka joku paivitys?
PoistaHaha :) Jaa enpä tiedä, hän oli kuulemma jo käynyt ja he tyhjensivät koko puhelimen? Ei auttanut, joten en tiedä missä mättää! Toivottavasti saisi sen kuntoon, niin ei tarvitse nettikahvilassa joka päivä ravata :) Nyt en kyllä tiedä mitä tapahtuu, kun ei ole ollut langoilla koko päivänä. Ilmeisesti ei toimi :(
PoistaVai niin. Taalla myydaan nykyaan aika paljon Turkissa tehtyja kodinkoneita, pitaisikohan niita valttaa? Usein myos saksalaisina pidetyt Boshit ja Siemensit voivat olla siella tehtyja.
VastaaPoistaNuo asennushommat menevat meilla usein samaan malliin. Topselia ei saa itse seinaan laittaa. Niin kuin nyt jossain jaakaapissa tai telkkarissa esimerkiksi olis mitaan oikeaa "asentamista". Sitten nama kaverit yrittavat myyda sinulle ylihintaan kaikenlaisia lisalaitteita, esim sellaisen valikappaleen topseliin, jonka pitaisi estaa laitteen rikkoutumista salaman tai muun sahkossa tapahtuvan hairion vuoksi. Oikein pelottelevat nailla vaaroilla. Ja sitten kun takuuaika on ohi, yritetaan myyda jatkotakuuta maksullisena, sekin tosi kallis. Ja lahettavat sen ihan tavallisen laskun nakoisena, monet ihmiset voivat sen maksaa ihan huomaamatta ja miettimatta mika sen tarkoitus on ja mita se kattaa.
Arvaa onko meilla yksi sellanen valikappale :D Naa meidan tietokone- ja puhelinharvelit on ollut tuontitavaroita ja mrrr niille, tosin turkkilaisista merkeista meilla ei ole kaytössa kun arçelikin mikro ja nyt bekon ilmanlampöpumppu, piti tarkistaa etta hellakin on arçelikin, merkkeihin olen kylla tyytyvainen, asennukseen taas en kun on aina niiiiin vaikeeta. Huolto toimii kuulopuheiden mukaan naissa paikallisissa merkeissa paremmin kun monissa ulkomaalaisissa, tosiaan nykyisin on aika sekavaa mika tehdaan missakin ja kuka kayttaa mitakin tekniikkaa.
PoistaSe on muuten ilmalämpöpumppu, ilman ännää. Ettet nyt täysin turkkiinnu :)
VastaaPoista:D No niin naköjaan onkin!
PoistaTiedätkö Englannissa homma oli usein samanlaista. Piti soittaa yhdestä numerosta toiseen numeroon ja sieltä vielä kolmanteen. Toimitusten päivämäärät ei usein täsmännyt ja palvelu oli usein vähän keskenjäänyttä.
VastaaPoistaEi ole aavistustakaan mutta Suomessa varmaan ostopaikka toimittaa ja asentaa ilman välikäsiä vai onko kodinkoneissakin ikea-meininki eli ostetaan, tungetaan autoon ja itse asennetaan? Mutta asentajat tulivat aamulla klo 09 melkein tasan, asensivat homman loppuun ja nyt se pyörii ja toimii kuin unelma, hallelujaa!:)
PoistaMinulle toimitettiin maanantaina astianpesukone ja oli kyllä esimerkillistä toimintaa! Lauantaina tuli viesti, että kone on toimitettu varastolta ja saapuu maanantaina, sunnuntaina tuli viesti "muistathan toimitus huomenna", maanantaina aamulla tuli viesti "toimitus 12-18 välillä" ja kahden aikaan soitti heput, että tulevat 15.30. No ne tulivat 15.15. :D Mutta kaksi ronskia miestä vaan kantoi sen koneen keittiöön ja ottivat kuittauksen, kaikki asennukset jäi kyllä omistajan harteille.. :) Eli ei ainakaan Gigantti asennusta hoida, en tiedä miten muuten on Suomessa!
PoistaPaitsi että tämäkin kuljetus maksoi jonkin verran, eli periaatteessa se menee Ikea-meiningillä kaikkialla :D
Suomessa ostajat ei ehka hyvaksyisi tata Turkin venyvaa aikataulua toimituksissa, tosin yleensa joku on kotona kyttaamassa toimitusta, ellei perheen vaki niin naapuri, siivooja tai vaikka vastapaisen kaupan omistaja. Postipaketit tuodaan taalla ovelle ja ellei itse ole kotona niin yleensa naapuri ottaa ne. Sen kylla huomaa, etta eroja on toimituksissa ja vahan kaikessa halpakauppojen ja merkkiliikkeiden valilla, jos ostaa mediamarktista tai elektroworldista niin homma ei aina etene ihan kuten pitaisi vaikka heilla tarjouksia onkin, kun sitten ostaa vaikkapa samsungin omasta liikkeesta niin sitten kaikki toimii huomattavasti sujuvammin. Taallahan on taas totuttu etta kuljetus ja asennus kuuluu yleensa hintaan ja kauhea haloo nousee jos nain ei ole, nain kavi alussa juurikin ikean saapuessa maahan.
PoistaOnhan noita riittänyt. On ustia ja on ustia. Mutta luulen silti, että tulen kaipaamaan ainakin niitä hyviä ja riittävän hyviä ustia moneen otteeseen. Ja ainakin autohuolto toimii Turkissa kun unelma verrattuna Kotkalaiseen vastaavaan. Siellä vietiin vain rahat, ilman että oli mahdollisuuttakaan saada autoa kuntoon.
VastaaPoistaJoo on tosiaan ja nama masiinoiden asentajat eivat kauheasti saa kehuja, enemminkin nama vanhat parrat, jotka saapuvat hatiin oli yö tai paiva työkalupakki kourassa. Olen aikeissa ostaa fillarin, mitahan siita tulee ja myöhemmin lahinna sen korjaamisesta kun on tarvetta :)?
PoistaItseasiassa meillä on lähellä täällä hyvä pyöräkorjaamo....
Poistapitaaköhan mun polkasta sitten aina sinne? :D
PoistaEn tiedä meneekö samaan kastiin mutta meillä täällä Helsingissä tuli sähkömies asentamaan mm. auton lämpötolppaan uusia sähköjä ja viereen laittamaan uutta katulamppua. Hän kävi tunnin siellä ja tunnin täällä tekemässä näitä ja eilen tokas ettei hänellä olekaan aikaa tehdä. Nyt ne johdot roikkuu tuolla lämpötolpassa ja puoliksi rakennetussa katulampussa, mielenkiintoista! Saas nähdä mistä saadaan tekijä kun kaikilla tuntuu olevan kiire.
VastaaPoista-Riikka
Ps. Kyl toi ikea malli on joka kodinkoneliikkeessä, mitään ei kuljeteta/asenneta ilman maksua.
Vai niin etta osataan siellakin, no naita korjausmiehia ja asentajia on kylla joka lahtöön. Toivottavasti joku ehtii paikalle....sita minakin etta kylla suomalaiset taitaa olla ihan tottuneita siihen etta kaikki kuljetetaan ja tehdaan itse.
PoistaNo huhhuh! Mutta tuo lääkärissä käynti oli kyllä varmaan maailman sujuvin :-)
VastaaPoistaAlahan muuta sano, kylma hiki valuu jo kun ostaa jonkun vempeleen....laakarissa kaynti on taalla kylla katevaa, nopeaa, miellyttavaa ja maksutonta.
PoistaSaa nähdä miten meidän käy...saadaanko edes jääkaappia kolmessa vuodessa;)
VastaaPoistaKylla te saatte meilla on varmaan huono tuuri naiden koneiden kanssa :D
Poistavoisin tarjota ehkä ihan hyvin kilpailevan listan hankaluuksia mutta en jaksa kirjoittaa... nuo jutut, kuten tiedät, on usein aika moniosaisia, ensin soitellaam sitten tule joku huoltomies, sillä ei ole osaa, tulee uomenna uusiks mutta ei vieläkään saa työtä valmiiksi jne. jne... tulee vitutus jos alan muistelemaan :D
VastaaPoistatänään mikro piti hassuja ääniä. no se onkin varmaan ainoa laite joka on toiminut mukisematta ostosta lähtien... pyykkikone, tiskikone, uuni ja jääkaappi on kaikki ostettu ainakin kerran uusiks eikä mikään niistä (oikeasti, yksikään!) alkanut toimia yskimättä - uuni lähti samantien takaisin kun se oli rikkinäisen näköinen jo tullessaan, kaatikko oli kai ottanut vähän enemmän hittiä :D
jopa ikeasta kotiinkuljetuksella tilattu yöpyötä oli rikki, tai siis laatikossa olevista osista pari oli rikki, kesti jonkun 3 viikkoa saada se vaihdettua.
eli onhan näitä. turkki on säätämisen luvattu maa.
kuvittelin vielä että jos aletaan ostaa eurooppalaisia merkkejä niin palvelua paranis mutta ei todellakaan, samat haasteet. etenkin hämmästyttää se että Boschin tai Electroluxin laitteissa on jo upouutena vikaa - onko meillä vaan tilastollisesti käsittämätön mäihä vai lähettääkö ne tehtaalta rikkinäiseksi tiedetyt laitteet suoraan näihin "kehitysmaihin" vai kuinka?
no, voimaa teille viimeisimpään taistoon.
Meilla on yleensa koneet tulleet ehjina mutta asentajat ovat onnistuneet sitten hajottamaan jotain kuljetuksen tai asennuksen aikana, uskomatonta saatöa! Kaiken jalkeen musta tuntuu, etta parasta palvelua saa kuitenkin paikallisilta huollon suhteen, esim. arçelik ja beko, heilla on ainakin huoltopisteita ja varaosia aina varastossa kun taas tuontimerkkien osia saattaa joutua odottamaan viikkoja. Kasittaakseni monet ( mm. Bosch) valmistaa tanne markkinoille ja lahimaihin tulevat masiinat taalla lisenssilla joten voi olla etta laadussakin on eroja? Joo meillakin mikro on muuten ainoa missa ei ole ollut ikina mitaan ongelmaa....koputetaanpa puuta.
Poista